Mijn hart is veel te groot... - Reisverslag uit León, Spanje van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu Mijn hart is veel te groot... - Reisverslag uit León, Spanje van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu

Mijn hart is veel te groot...

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

30 April 2007 | Spanje, León

Gisteren zat ik dus moederziel alleen in de Albergue (dat privé-kitscherig geval) en het is me heerlijk bevallen, heb zeer veel tijd gehad om te zitten, mijmeren, nadenken...
Uiteindelijk is het daar allemaal om te doen, merk ik meer en meer.
Ik wil niet oppervlakkig leven, ik wil genieten van de gewone simpele dingen.
Ik heb gisteren ook beslist van niet meer naar alle kerken te gaan kijken, en alles te willen zien, er is zoveel te zien, en het is allemaal prachtig (de ooievaars op de kerktorens zijn bv magnifiek, daar zou ik een heel filmrolletje van kunnen optrekken), maar dat is echt veel meer iets om samen te doen, ik wil gewoon graag naar mezelf luisteren, me niet teveel laten afleiden van de essentie van deze reis voor mij, en die is dat ik wil weten wat me boeit in dit leven, wat ik waardevol vind.
En op dit moment is dat niet naar kerken kijken, uiteraard ben ik daarnet wel in de kathedraal van León geweest, een prachtig gebouw, en met een rijke geschiedenis, maar welke die is, is voor mij nu niet van belang. Ik heb zelfs een electrisch kaarsje gebrand!
Bidden en bezinnen zegt me veel meer tegenwoordig en daar is een kathedraal zeer geschikt voor!

Wat ik wél wil doen, is achteraf een mooi boek kopen met prachtige foto's van de Camino Francès, dan kan ik alles nog eens grondig be-genieten (=nieuw woord), foto's trekken van al dit moois dat ik tegenkom is ook zo goed als onmogelijk, anderen kunnen dat veel beter, een boek dus!

Ik trek dus fotootjes van dingen die geen kat fotografeert, zoals prachtige distels of een watermolen in een overvolle rivier, de rivieren barsten hier uit hun oevers, ze staan allemaal zeer hoog...

Spanje blijft dus voor mij een NAT land, met uren lang regen, regen en nog eens regen... en koud!!
Vanmorgen heb ik dat aan den lijve mogen ondervinden, rondjes draaien en blijven draaien in de kletsende regen, koud en striemend, soms een beetje minder, om dan weer met volle overgave neer te plensen op al die natte pelgrims, met rode, groene, blauwe, gele, oranje poncho's die flapperen in de wind...
En waar de regen toch allerleukst doorkomt!
Wat is een warme bar dan leuk! en een lekkere "cafe con leche grande"!!, met een croissant! (na 2 uur door de regen fietsen, van 8-10 uur 's ochtends is dat meer dan welkom).
En zie, daarna klaarde het op, en een uurtje later waren zelfs mijn wollen handschoenen droog. Ik deed net mijn plastieken zakken weer rond mijn schoenen, die daardoor droog gebleven waren, toen twee lieve mannen (Spanjaarden) me vol overgave vertelden dat het 'abierto' zou blijven, 'no lluvierai'... Zodus ikke ook blij!

Dat is het ook wat deze reis zo mooi maakt, ik kom alle dagen prachtige mensen tegen, gisteren kreeg ik voorrang van een overvolle auto en toen zij me voorbij reden vroegen ze: where are you from? Belgium. Gejuich in de auto en weg reden ze, prachtig toch!

En enkele dagen geleden wilde ik aan een oud vrouwtje de weg vragen, opeens sprak ze mij aan, een Spaanse waterval, dat haar dochter in Zwitserland woont, haar kleindochter in Frankrijk en daar ook een kind heeft, dat ze zo oud is en haar man nog ouder, dat de Señor wikt en beschikt en zo allemaal, ze ontroert me behoorlijk, ik beloof haar voor haar te bidden in Compostela en geef haar een dikke kus: Stel u voor, ik de overgereserveerde Isabelle, kus een wildvreemd vrouwke op straat, gewoon omdat ze daar staat te wenen dat ze met mij kan babbelen... Ik kom zoveel lieve vreemde mensen tegen, en mijn hart zwelt en zwelt maar...
En ik kan het aan, ik voel me niet eens bezwaard, in tegendeel. Fantastisch toch?
Ik roep naar elke pelgrim die ik tegenkom "buen camino", en iedereen antwoordt! Ik glimlach wuif naar veel mensen...
Daarnet riep er mij een oude man na: no caya,... eres muy guapa (zie dat je niet valt, je bent zo knap!)
Ik roep "Gracias" en glimlach een kwartier later nog.

...en dat zijn maar enkele voorbeeldjes.
Mijn dagen zitten zo vol leuke dingen, dat het lange rijden en afzien en pijnlijke spieren, en nattekoude regen, en verzengende zon, en snurkende slaapgenoten, enzo allemaal... er niet tegen opwegen.
Het eten op de camino is niet bijzonder, hier en daar kan je in de albergue eten krijgen, en dat is wel erg lekker, voor de rest picnic ik met brood en appels, tomaten, een chorizo-worst, wat kaas, een beetje snoep (als avondeten). Ik moet zeggen, ik probeer zo weinig mogelijk te eten, en geniet van alles wat ik eet.

Zozie, voorlopig genoeg, ik kon toch niet anders dan een bericht te sturen vanuit LEÓN!!!!!!!!!!!

  • 30 April 2007 - 18:13

    Ine:

    Amai Isabelle, de tocht schiet goed op. Heerlijk dat je zo kan genieten van de kleine dagelijkse dingen op je weg.Volgende maandag vertrekt onze buurman Quinten! Wat een avontuurlijke straat onze Elisabethlaan. En het zal druk worden in Compostela. Isabelle, geniet van je tocht en tot hoors.

  • 01 Mei 2007 - 19:13

    Va En Moeke:

    Isabelle Leo is juist naar huis hij is aan mijne nieuwe computer nog het een en het andere komen instellen,we zijn , Va en ik geruster nu dat ge er al bijna zijt.En dat gij u er goed hebt doorgeslagen.Verleden zondag op de communie feest van Mirte waren de broers en zussen en wederhelfde weer eens bijelkaar,gezellig. Einde van de maand zijn we weersamen op de 50st huwelijksverjaardag van Germain en André en dan zal jij er ook kunnen bij zijn.Vandaag hebben we kunnengenieten van een echte zomerse dag, met Marijke naar de rommelma

  • 01 Mei 2007 - 19:16

    Va En Moeke:

    rommelmarkt geweest in Vlierbeek.Goede nacht en tot de volgende.

  • 02 Mei 2007 - 08:37

    Ingrid (buurvrouw):

    Hoi Isabelle!
    Geweldig dat je zo kan genieten en alle ongemakken achter je kan laten. Proef maar van elke dag met volle teugen!

    Zoals al wat buren hebben laten weten zijn er enkelen met de grote lenteschoonmaak bezig in de Elisabethlaan. Ook bij Luc en Nadine zijn nu de tuinwerken begonnen.
    Misschien kunnen we bij het volgende straatfeest een rondleiding door de tuinen en huizen organiseren ;-)

    Tot gauw!

  • 02 Mei 2007 - 08:45

    Raf:

    go go go

  • 02 Mei 2007 - 14:08

    Ulrike:

    Dag Isabelle, fijn dat wij een beetje met je mee mogen gaan. Je doet dat GEWELDIG !
    Geniet nog van de weg en het onderweg zijn...

  • 02 Mei 2007 - 17:09

    Sylvia:

    Hey zus,

    Je bent er al bijna zo te zien en lezen?
    Hier alles ok...
    Overdag hard werken en 's avonds genieten van jouw berichtjes en ook wat Spanje-verhalen proeven. Wat een avontuurlijke zus heb ik toch. Ik zie het mij nog niet zo gauw doen!
    Op het werk leven ze ook al mee. En waar zit uw zus nu al en gaat het haar af en zo...?
    Ook wildvreemde mensen vanuit de parochie spreken mij aan en op schol vragen ze regelmatig naar jou. Iedereen leeft geweldig mee. Een echte BV wordt je... enfin een BK (Bekende Kessel-Lonaar!). Maar daar is je niet echt om te doen, hé?
    Een dikke knuffel van ons allemaal hier en tot in den bocht...!

    Sylvia, Ellen, Greet, Ine en de rest van de dierentuin

  • 03 Mei 2007 - 15:13

    Gravende Buurvrouw:

    Hallo Isabelle,

    Op 1 mei 's morgens een meikever aan de deur... toeval of niet? Wel leuk!
    Nog bedankt voor je hartverwarmende sms je.
    Leo en Luk zijn even langsgeweest en volgens Luk zou Leo elk half uur een aantal kilometers minderen als men naar jou vorderingen vraagt. Lief,hé?
    Nu iets heel anders:
    Ik zou langs deze weg onze 2 buurmeisjes toch eens de groeten willen doen.
    Lieve en Joke: hou jullie goed!

    Isabelle, hou je ook nog goed en nog veel fietsmoed en geniet nog van alle mooie momenten ginder!
    Greet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Mijn levensmotto: "blijven oefenen" komt nu goed van pas. Mijn meest gebezigde uitspraak is momenteel: "ik zal wel zien". Ik heb er vertrouwen in. Komt tijd komt raad, en met zulke achterban voel ik me gedragen. Voeg daar nog de pelgrimszegeningen aan toe die ik mocht ontvangen, dan heb je er een klein idee van hoe rijk ik me voel. Dit wordt geen dagboek, eerder een verzameling "impressies" over wat ik meemaak. Op die manier wil ik mijn geweldige thuisfront laten weten dat ik nog leef. Voor de "grote verhalen" zal je moeten wachten tot ik terug ben... En terugkomen doe ik; wees daar maar zeker van (als het aan mij ligt uiteraard)! Ik beloof hierbij plechtig dat ik HEEL voorzichtig zal zijn, geen gevaarlijke dingen zal doen(waarschijnlijk wel zotte dingen)en vooral mijn ogen en oren goed zal open houden onderweg, om te genieten van de schoonheid en de mensen die ik tegenkom, maar ook en vooral om veilig te rijden. Ik heb een zilveren helm en een geel fluojasje, die zullen mij ook zichtbaar maken... Laat me nu maar los!!! En nu wachten tot 1 april...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 59503

Voorgaande reizen:

01 April 2007 - 01 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: