We zijn er bijna.......... maar nog niet helemaal - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu We zijn er bijna.......... maar nog niet helemaal - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu

We zijn er bijna.......... maar nog niet helemaal

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

05 Mei 2007 | Spanje, Sarria

om over de laatste loodjes maar te zwijgen!
Het is hier wel wat zwaarder geweest de laatste dagen, wat gezondheidsprobleempkes (zieke maag, wat koorts, hoofdpijn, minder goede nachten enz), waardoor de energie en de kracht niet dezelfde was als voorheen, maar alles is aan de beterhand en zelfs de temperatuur is klimmende, hoewel de afdalingen (oh zalig) toch wel behoorlijk koud zijn (ik spreek niet over fris).

Hier in Spanje is de winter bijna voorbij. Net toen ik 1 dag uit Burgos weg was is er 15 cm sneeuw gevallen, dus toch chance gehad. Ik reed toen weg van León en wilde graag in Astorga komen (60km) maar ben gestrand in Hospital de Orbigo (43km), een gezellige Albergue, WARM, kreeg zelfs een slok "brandy" van de hospitalerio om op te warmen, voorwaar geen luxe. De hele dag in felle tegenwind aan maximum 5 graden fietsen is afzien. En dan nog ziek vertrokken, waarschijnlijk een indigestie opgedaan in León...
Voor wie dacht dat het allemaal als een fluitje van een cent verloopt, hierbij dus het tegendeel.

Ik moet behoorlijk pedaleren, al mijn energie gaat naar het fietsen, en zeker de laatste dagen heb ik een tweetal hoge bergen beklommen (1500 en 1335m hoog), ik kan ulle verzekeren, dat is pokkehoog

Maar mijn fiestbenen mogen gezien worden, ik ben ECHT heel fier op mezelf, ik ben zo blij dat ik dit kan doen (heb gekund) en niet meer bang ben van een bergske meer of minder.
Tot in Compostela zijn het nog een 130 km ongeveer en volop heuvels (met 'korte klimmekes' van máar 1 km 7% bergop, soms een aantal klimmekes tot 8% verspreid over 5km), maar niks om bang voor te zijn dus, het gaat allemaal, beetje bij beetje en zo traag mogelijk.

En mooooooooi dat het hier is, als ik zo bovenop een berg aan het rijden ben en ik besef dat ik die helemaal alleen opgefietst heb, dan kan mijn geluk echt niet meer kapot, dat is het niet erg dat ik bevries, dat mijn maag opspeelt, dan is mijn geluk compleet. Ik wilde dat ik een filmcamera bij had, om al dat moois vast te leggen, maar helaas, het zal in mijn geheugen gegrift blijven, voor mij geen probleem, ik vergeet het van mijn leven niet meer!

En de anderen die moeten maar ook op pelgrimstocht gaan, het kan op allerlei manieren. Het mooiste wat we meemaakten was in Manjarín.

Manjarín ligt net voorbij de Cruz de Ferro (op 1470m hoogte), het was me aangeraden door een Mexicaanse die ik in Burgos ontmoette. Het is een klein verlaten dorpje vol kapotte huizen, die echter niet herbewoonbaar mogen gemaakt worden, want nog eigendom van weetiknietwie. Sinds 14 jaar woont er een groep mensen (aangetrokken door Tomás, een Tempelier = oa beschermer van Pelgrims) in vervallen hutten, bijeengehouden door houten latten, plastiek, soms wat stenen...
Er staat dus ook een albergue (het huis van Tomas) en ik logeerde er. Geen stromemd water, geen douche dus, geen WC (een HUDO-achtig gebouw zo'n 300m de berg op dat wel), geen electriciteit, soms een lamp die effe brandt, maar als de muziek aangaat, gaat het licht uit...
Kortom een zeer inspirerende omgeving, maar lekker warm, goede houtkachel, allemaal knus bij elkaar slapen op zolder en lekker eten, en allemaal gratis (als je wilt, Donativo's worden aanvaard):
Om maar te schetsen hoe groot onze verbazing was, we zaten lekker buiten in 't zonneke, dat er eindeljk effe doorkwam.
Komt daar een grote touringbus de berg af, stopt aan de albergue, er stappen 21 Japanse vrouwen uit, allemaal met een 'credencial' (geloofsbrief, geldt als bewijs dat je pelgrim bent, mag je laten afstempelen waar je slaapt of voorbij komt, zo kunnen ze in Compostela controleren dat je inderdaad de tocht afgelegd hebt) en ze laten hem afstempelen. Wij worden uitgebreid gefotografeerd, ik heb geposeerd met een aantal poezen, heb me dus als toeristische attractie gedragen, best eens leuk.
Daarna bus weer weg, 'sometimes we walk to', zei er eentje die ook engels kan. Alles kan dus!

De dag nadien deed de warme douche dubbel zoveel deugd.
Dat is ook ongeveer het beste moment van de dag, die warme douche, het zweet van je lijf spoelen, (min of meer) propere kleren aantrekken en kunnen uitrusten op een bed! En lekker warm worden. Ik spaar mijn dikke warme pull voor 's avonds, want overdag is hij te warm tijdens het bergop fietsen, het blijft warm-koud afwisselend...

Afijn, ik zou nog uren kunnen doorschrijven, maar wil vandaag toch nog enkele km fietsen, was zo blij internet gevonden te hebben, de gemeentelijke Albergues hebben er zelden.

Laat mijne Leo maar een beetje rusten, de schat, het gaat prima met mij, met hem ook denk ik, hij is een dapper man
en volgende week ben ik terug in 't land.

Als alles verder goed blijft gaan, mijn maag houdt nu al weer stand, kom ik ten laatste op maandag in Compostela aan (ik doe iets minder km per dag, wegens bergskes en weinig energie), maar maandag zou moeten kunnen lukken, misschien morgen al!

En dan wachten op een vliegtuig (als ik een vind) tenzij iemand van jullie me wilt komen halen??????, dan zou ik eind volgende week zeker terug in België moeten zijn,.........
....en moet ik nooit meer fietsen, geen enkele grote berg op (ik WEET dat ik de Mont Ventoux op geraak!! heerlijk toch), hoef ik nooit meer te zeggen dat ik uit België kom (met gepaste fierheid), mag ik urenlang op de zetel liggen,...
enfin ik wordt het grootste luxebeest ooit gezien!

  • 05 Mei 2007 - 11:31

    Bram:

    haha weeral schitterend een verslagje
    ik ben er blij mee!
    geloof je me als ik zeg dat ik voorwaar ongerust werd omdat het een tijdje duurde?

    Geniet van de laatste kms!

    En tot in Belgie!

    Ciao

    Bram

  • 05 Mei 2007 - 16:16

    Moeke En Va:

    Lieve Isabelle,blij terug nieuws van u te kunnen lezen, ik begon mij ook al vragen te stellen voor het uitblijven van nieuws, maar Leo heeft ons kunnen gerust stellen.Allée nog wat doorbijten en gij kunt Compostela op uw palmares schrijven.Nog een klein beetje doorbijten.Daag, Moeke

  • 05 Mei 2007 - 16:28

    Horta:

    Nieuws vanuit de inleesstudio:
    Volgende maandag gaat Jan van Intensieve naar Pellenberg.
    Als dat geen goed nieuws is!
    Ik ben één van je trouwste lezers; Ja, meer lezer, dan schrijver:)
    Toch nen dikke proficiat voor zo'n straffe madam.
    En een kaarsje daar voor onze Jan, hé.
    Tot binnenkort.
    Horta

  • 05 Mei 2007 - 21:47

    An Sleebus:

    De laatste bergskes en hopelijk een heerlijk aankomst in Compostella.
    De Unicef-kaartjes wachten je al op ...
    An

  • 06 Mei 2007 - 14:50

    Myriam Van Nr 16:

    Fantastisch Isabelle!
    Ik heb enkele dagen je nieuws niet kunnen lezen . Je reisverhaal leest zo heerlijk en geniet met je mee van de eenvoudige dingen zoals een heerlijke warme douche, het kontakt met de mensen , vriendschap ..

    We missen je in de straat . Ons isabelle die komt aangefietst en voor iedereen altijd tijd heeft .

    Ik steun je in die laatste km en trap in gedachten met je mee.
    Succes ermee !

    tot binnenkort
    myriam

  • 06 Mei 2007 - 18:32

    Ine En Roland:

    Geniet nog van de laatste inspanning en van de aankomst in Compostela! Tot binnenkort hier in de straat. We zijn benieuwd om je verhalen en ervaringen te horen.

  • 07 Mei 2007 - 19:03

    Zus 2 (via Zus 1):

    Hé leuk dat het weer zo vlot gaat!!! Ik ben blij voor jou dat je je laatste km toch weer écht kunt genieten!!! Geniet maar ten volle, want het zal lang duren voor je weer die rust zal hebben!!!
    In Compostela wil ik je niet komen halen, maar als 't lukt wel in Zaventem of 't station van Leuven! Of doe je dat met de fiets???
    En wanneer is het groooooooooote 'ik-ben-terug-feest"???

    Ik ben nu al superfier op mijn zus!!! (Ik denk aan u telkens als ik hier een klein heuveltje op fiets. Ik ben gisteren van 't werk met de fiets naar ons moe gegaan en ik voelde mij al zo fier ... Ik schaam mij een beetje als ik besef wat jij gedaan hebt!).
    Vergeet geen dikke kaars voor ons moe in Compostela, samen met de vele andere kaarsen die je voor al je andere vrienden enzo moet branden! En vergeet geen kaars voor jezelf, uit dankbaarheid of fierheid, of wens dat je in je leven nog mooie herinneringen mag opbouwen of ...!

    groetjes,
    Muriel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Mijn levensmotto: "blijven oefenen" komt nu goed van pas. Mijn meest gebezigde uitspraak is momenteel: "ik zal wel zien". Ik heb er vertrouwen in. Komt tijd komt raad, en met zulke achterban voel ik me gedragen. Voeg daar nog de pelgrimszegeningen aan toe die ik mocht ontvangen, dan heb je er een klein idee van hoe rijk ik me voel. Dit wordt geen dagboek, eerder een verzameling "impressies" over wat ik meemaak. Op die manier wil ik mijn geweldige thuisfront laten weten dat ik nog leef. Voor de "grote verhalen" zal je moeten wachten tot ik terug ben... En terugkomen doe ik; wees daar maar zeker van (als het aan mij ligt uiteraard)! Ik beloof hierbij plechtig dat ik HEEL voorzichtig zal zijn, geen gevaarlijke dingen zal doen(waarschijnlijk wel zotte dingen)en vooral mijn ogen en oren goed zal open houden onderweg, om te genieten van de schoonheid en de mensen die ik tegenkom, maar ook en vooral om veilig te rijden. Ik heb een zilveren helm en een geel fluojasje, die zullen mij ook zichtbaar maken... Laat me nu maar los!!! En nu wachten tot 1 april...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 59499

Voorgaande reizen:

01 April 2007 - 01 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: