Sprakeloos - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu Sprakeloos - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu

Sprakeloos

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

07 Mei 2007 | Spanje, Santiago de Compostella

stond in daar dus opeens op het plein voor de kathedraal. Om 13.15 deze middag, na 2388 kilometers fietsen.
En mijn fietske heeft het uitgehouden! (fietsenmaker Tom, hou je maar gereed er is er een op komst voor een extra verwenbeurt!)
Onmiddellijk werd ik aangesproken door 2 Hollanders die de laatse kilometers samen met mij haasje over hadden gefietst, wegens veel bergskes en nog meer bergskes...
Ook de 3 Ieperaars die ik tegenkwam toen ik mezelf wilde fotograferen bij het bord van Santiago waren daar al op het plein, een Duitse fietser wilde wel een foto nemen van mij met de kathedraal.
Kortom een groepke spitsbroeders die daar samen mekaar proficiat wensten, ik kreeg de krop in de keel.
Ik weet niet wat ik zou gedaan hebben moest ik daar helemaal alleen gestaan hebben, waarschijnlijk op de grond gaan liggen en een potje wenen.
Dat heb ik dan maar in de kathedraal gedaan (niet op de grond gaan liggen uiteraard).
Ik heb leren bidden onderweg, dat is een ding dat me erg verwonderd heeft van mezelf, maar ik heb zoveel wonderbaarlijke dingen meegemaakt dat ik het alleen kon verwerken door te danken.
Zelfs als je niet als pelgrim vertrekt, je komt als pelgrim terug...
Morgen de pelgrimsmis!

Voor de rest heb ik de hele namiddag een beetje wezenloos door de stad gewandeld, een zeer mooie stad, toch de historische kern, maar zo zonder Leo,...
Overal in de stad kwam ik verklede pelgrims tegen, ik heb ze tóch herkend! Ons kent ons zeg maar.
Ik heb ook onmiddellijk een vlucht naar huis geboekt, woensdagavond, na een hele dag reizen, zal ik terug in België zijn, jammer maar helaas voor jullie, het zal dus blijven regenen, en ik mag weer in de regen fietsen!! Joepie...

De rit vanmorgen was nog echt fijn, ik heb nog enkele mooie fotoskes mogen trekken en de bergen waren lekker hoog.
En nu moet ik nooit meer bergskes fietsen, ik weet gewoon dat het gaat, gewoon stap voor stap, volhouden en opeens ben je boven,...
en veel sneller weer beneden,
en daarna komt er nog een bergske enz...

En dan is daar opeens die eerste blik op de kathedraal!... man,man

(Ik heb net anderhalf uur besteed aan een schitterend prachtig bericht voor deze blog en om de een of andere mysterieuze reden is die helemaal verdwenen, ik probeer dus opnieuw, weet niet hoe ver mijn verhaaltalent het deze keer zal uithouden)

In elk geval: ik ben zeer blij dat ik bijna terug naar huis mag, het is zeeeeer mooi geweest.
Ik ben zo blij dat ik terug in mijn overvolle maar fijne leven terug mag komen;
waar ik me vroeger een beetje afvroeg of het dít nu was het leven, ben ik nu meer en meer overtuigd dat net dít leven ongelofelijk rijk en boeiend is.

Ik voel me een gezegend mens, ik ben zo rijk, heb zoveel talenten, zoveel vrienden en zoveel mooie dingen rond me, wat kan ik meer verlangen?

Deze Camino heeft me zo dankbaar gemaakt,
ik heb nog zoveel te vertellen,...
maar ben tegelijkertijd zo benieuwd naar de verhalen van alle thuisblijvers, dat het ook deugd zal doen om weer eens een beetje te kunnen luisteren, een beetje terug op de achtergrond verdwijnen, misschien nog niet direct, maar na een tijdje zeker.

En het grote Compostelafeest?
dat komt er misschien wel aan, ik ga nog eens iets uitdokteren, maar zoveel supporters, dat moeten we belonen...

Ik kijk er echt naar uit om terug in mijn leven te stappen, mijn vele engagementen weer met veel enthousiasme op te nemen...
Geef me alleen nog enkele weken om te acclimatiseren, om terug te wennen aan thuis, aan de gewone dingen van gewone mensen, aan niet meer fietsen, aan armen om me heen, aan familie(feesten), aan afwassen en koken en kuisen, in de tuin werken, boodschappen doen, aan luxe, propere kleren, gewoon eten,...
Eind mei gaan Leo en ik nog enkele dagen weg, voor wat kwaliteit zeg maar!

Vanaf juni ben ik terug op post.
Morgen probeer ik hier nog wat fotos te plaatsen en dan is het tot woensdag, donderdag of later...
Dankjewel allemaal, we zien mekaar spoedig weer

  • 07 Mei 2007 - 20:55

    Myriam Van Nr16:

    WAW iSABELLE
    in één woord SUPER !
    Van harte proficiat .
    Ik kijk naar je uit in de straat .

  • 07 Mei 2007 - 21:13

    Charlotte & Raf:

    WAUW !










    WAAAAUUUUUUUW !

  • 07 Mei 2007 - 21:35

    Anna:

    een hele dikke proficiat! je bent een krak, een ferme madam!

  • 07 Mei 2007 - 21:36

    Herbert En Lut:

    dikke proficiat Isabel

  • 07 Mei 2007 - 21:52

    Ine Roland:

    hadden we nu een hoed op, we namen hem voor jou af. een dikke proficiat

  • 08 Mei 2007 - 06:46

    Bram:

    proficiat!
    fantastisch!
    echt waar

  • 08 Mei 2007 - 07:21

    Buurman 13:

    gewoonweg formidabel - proficiat !!!

  • 08 Mei 2007 - 07:27

    Nicht Katrien:

    wauw! fantastisch!
    supercalifrageli...

    geniet nog van je laatste dagen in spanje en een goeie reis naar huis!
    wel jammer dat hiermee ook deze blog ophoudt te bestaan. ik was een trouwe (maar stille) fan!

    zoen

  • 08 Mei 2007 - 07:46

    Fons Vits:

    Proficiat. De wonderbare tocht is ten einde.

  • 08 Mei 2007 - 08:19

    Moniek:

    buurvrouw van nr. 13 sluit zich volledig aan met de SUPER's WAAAAUUH's PROFICIAT's van al de vorige supporters!!Fantastisch isabelle, we kijken er naar uit om onze dappere buurvrouw terug in ons midden te hebben!


  • 08 Mei 2007 - 08:30

    Lievee:

    proficiat Isabelle echt fantastisch wat je gepresteerd hebt. Ik kijk ernaar uit om je terug te zien in de WW. Goede terugreis gewenst

  • 08 Mei 2007 - 09:13

    Rosette OWW:

    Proficiat Isabelle,
    Herman,Bart en ikzelf hebben uw tocht dagelijks gevolgd. Het was de moeite. Kom goed thuis en tot binnenkort.

  • 08 Mei 2007 - 09:50

    Joris & Hélène:

    Het zalvoor ons wel nooit in te schatten zijn hoe "dik" al die proficiats( proficiatten ??) wel moetn zijn. Naast die reuze-reuze proficiat , vooral bedankt voor al die prachtige , menselijke , emotionele , enthousiaste ontboezemingen . We laten je nu wat gerust ,zodat je nog innig kan nagenieten en dan geef je er maar opnieuw een ferme lap op . 2008 en de ventoux dan maar zeker !!!

  • 08 Mei 2007 - 10:11

    Moeke:

    Isabelle, Va is nog in de kliniek maar mag vandaag waarschijlijk in een gewone kamer . Nogmaals een hartelijke proficiat en hopen je spoedig te mogen ontmoeten.

  • 08 Mei 2007 - 10:16

    Els En Mohamed:

    Ook wij worden sprakeloos bij zoveel moois, en de manier waarop je als pelgrim jouw tocht vorm hebt gegeven.
    Je was zo vlug in het beklimmen van de bergjes dat ons kleintje nog niet de tijd had om af te dalen tot in deze mooie wereld.

    groetjes, els en mohamed

  • 08 Mei 2007 - 10:39

    Horta:


    FROFICIAT !
    Geniet daar nog even, en een goede reis naar huis!
    Gaat deze blog nu ophouden? Ik ga het missen. Ik was (en ben) een trouwe fan.
    Een leuke thuiskomstperiode gewenst.
    Horta !

  • 08 Mei 2007 - 11:03

    Renilde:

    Het is je gelukt, en hoe !
    Dikke proficiat en kussen !

  • 08 Mei 2007 - 11:29

    Mie Uytterhoeven:

    wat een geweldige prestatie !!!
    en je hebt genoten dat is het belangrijkste...
    ik ga je verslagjes missen
    maar kijk er naar uit om t verhaal te horen,
    groetjes,
    mie

  • 08 Mei 2007 - 11:40

    Chantal:

    Het was prachtig. Je hebt heel Leuven zin doen krijgen om te vertrekken. Een dikke proficiat! Ik ga de berichtjes missen!

  • 08 Mei 2007 - 11:42

    Gerda:

    PROFICIAT!!!!! WAT EEN PRESTATIE!!!!!
    En 't heeft je blijkbaar veel deugd gedaan. Blijf nog heel lang nagenieten van alle mooie herinneringen!
    Ik vond het leuk jouw avonturen te kunnen volgen via deze moderne communicatietechnieken. Zo kon ik vanuit Vlierbeek en ook vanop mijn vakantieadres jouw ervaringen wat "mee-beleven". Ik heb veel bewondering voor de manier waarop je die lange fietstocht alleen hebt afgelegd met open ogen, oren en hart voor wat en wie je onderweg tegenkwam. FANTASTICH!!!
    Dankjewel!!!!
    Gerda (K&L Vlierbeek)


  • 08 Mei 2007 - 15:27

    Jos Houthuys:

    Beste Isabelle,

    ik ben heel blij dat je de eindstreep, het doel, gehaald hebt! Uit al je berichten is duidelijk dat het een reuze-ervaring is geworden, niet zozeer sportief (daar ging het je niet om) als wel vooral in de diepte van het leven. Ik vond je laatste bericht uit Compostella zeer ontroerend: "ook al vertrek je niet als pelgrim, je komt als pelgrim terug". En over dat leren bidden, en danken... Dat klinkt zo echt en inleefbaar dat ik die zinnen eruit pik, en wie weet ze in een artikeltje giet ter lering voor mijn eigen parochianen-lezers hier in Dworp en omgeving. Ze hebben jou per slot van rekening hier ook zien vertrekken (ik althans!).
    Kom goed thuis en geniet weer van het samenzijn met de jouwen,

    Jos

  • 08 Mei 2007 - 18:44

    Karina.:

    Beste nichtje,
    Ik bewonder je Isabelle;voor je doorzettingsvermogen, je durf,je onroerende openheid,en ook om het wegwerken van het grootste taboe:het bekennen dat je een christen bent...
    Ook mama informeerde hoe je reis vorderde.Op haar Europakaart volgde zij jouw traject.Deze morgen vroeg ze me nog:"Tu voudrais bien la féliciter de ma part?"
    Ik wens je een zeer warm onthaal én... een zalig relaxerend luxueus warm bad!

  • 08 Mei 2007 - 18:58

    Pieter:

    De tocht is volbracht, Isabelle, maar de herinnering zal blijven. En een speciaal soort heimwee naar dat "onder weg zijn" zal blijven nazinderen.
    Proficiat voor je moed en volharding, proficiat voor de verslaggeving,
    proficiat voor je eerlijke ontboezemingen, hart bverwarmend!
    Eenvoudig proficiat!
    Pieter

  • 08 Mei 2007 - 19:22

    Sylvia:

    Fantastico!

    Je mag terecht trots zijn en wij mét jou.
    Tot binnenkort, zus!!

  • 08 Mei 2007 - 20:07

    Jan En Els:

    Proficiat! Wij hebben je bijna elke dag gevolgd en zijn (plaatsvervangend) trots op jouw prestatie! tot binnenkort

  • 08 Mei 2007 - 20:24

    Berthold:

    Ook mijn hartelijke gelukwensen en bewondering voor een (nauwelijks geoefende)vrouw alleen op weg naar het verre Santiago.
    Een jaar geleden was ik zelf nog onderweg met een makker. Door jouw verhaal heb ik alles terug mogen herbeleven en veel herkennen.
    Goede thuiskomst.

  • 08 Mei 2007 - 20:26

    Marie-Paule:

    Isabelle,

    Ik kan niet geloven dat je er al bent. Wat een deugddoende ervaring moet dit zijn. Een heel dikke proficiat en kom nu veilig terug thuis.

    Tot heel binnenkort.

    Marie-Paule.


  • 08 Mei 2007 - 21:58

    Hilde:

    een heel dikke proficiat en een behouden thuis komst
    ik ben benieuwd om je verhaal verder te horen....
    ik wens je een goede nieuwe start groetjes hilde ww.

  • 09 Mei 2007 - 04:43

    Greet Van Nr.17:

    Super - kei - megacoole - fantastisch mooie en sterke fietstocht en verhalen en buurvrouw...
    Welkom thuis straks in de Koningin Elisabethlaan!!!!
    We zullen op uitkijk staan vanuit onze bouwwerf (lees "voortuin").
    R-D-G

  • 09 Mei 2007 - 15:23

    Joke:

    tranen in mn ogen... thanks mama
    ¡ YOU ROCK -
    Olé !

  • 09 Mei 2007 - 17:54

    Greet Nr 12:

    dat je dit gedaan hebt, liefste isabellecompostelle, zo zot, zo ongelooflijk! Ik ben onzetttttttttend trots op mijn overbuurvrouw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Mijn levensmotto: "blijven oefenen" komt nu goed van pas. Mijn meest gebezigde uitspraak is momenteel: "ik zal wel zien". Ik heb er vertrouwen in. Komt tijd komt raad, en met zulke achterban voel ik me gedragen. Voeg daar nog de pelgrimszegeningen aan toe die ik mocht ontvangen, dan heb je er een klein idee van hoe rijk ik me voel. Dit wordt geen dagboek, eerder een verzameling "impressies" over wat ik meemaak. Op die manier wil ik mijn geweldige thuisfront laten weten dat ik nog leef. Voor de "grote verhalen" zal je moeten wachten tot ik terug ben... En terugkomen doe ik; wees daar maar zeker van (als het aan mij ligt uiteraard)! Ik beloof hierbij plechtig dat ik HEEL voorzichtig zal zijn, geen gevaarlijke dingen zal doen(waarschijnlijk wel zotte dingen)en vooral mijn ogen en oren goed zal open houden onderweg, om te genieten van de schoonheid en de mensen die ik tegenkom, maar ook en vooral om veilig te rijden. Ik heb een zilveren helm en een geel fluojasje, die zullen mij ook zichtbaar maken... Laat me nu maar los!!! En nu wachten tot 1 april...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 884
Totaal aantal bezoekers 59529

Voorgaande reizen:

01 April 2007 - 01 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: