J'ai eu 2 fois de la chance - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu J'ai eu 2 fois de la chance - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Isabelle De Ryck - WaarBenJij.nu

J'ai eu 2 fois de la chance

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

15 April 2007 | Frankrijk, Angoulême

dat zei de hotelierster me daarnet.
Ik was naar de jeugdherberg gereden en die was volzet, dus niet getreurd (dat heb ik al geleerd), de moed in beide kuiten (want Angoulême ligt op een aha-heuvel) genomen en 't stad in...
Toen ik geen stadsplan vond, laat staan een toerismebureau, dan maar het eerste contactadres gebeld in mijn (overigens schitterende) routeboekje. Ik mocht direct komen (1ière chance), en ze waren open op zondag, ook niet gewoon voor hen (2ieme chance)...
Om maar te zeggen, als je de moed niet laat zakken, en er niet voor terugdeinst om nog maar eens een berg op te fietsen, dan wordt het tòch nog een fijne avond! al verschillende keren meegevallen.

Maar ik heb véél méér geluk!
Ik kan echt niet meer bijhouden hoeveel chance ik heb: tot nu toe al elke nacht een lekker bed gevonden, soms wat koud, soms wat zacht of net te hard, maar ik slaap overal lekker door, dat is wel anders dan vroeger, amaai, wat buitenlucht en beweging doen.
En ik zie er fantastisch uit! Dat vind ik zelf!, straf hé?, mijn gezicht is helemaal VOL sproeten, en al heel mooi bruin! Ik blijk nog niet vermagerd, en toch lijkt het wel zo?... Het is niet meer zo belangrijk.
De bergskes geraak ik toch op, ik puf en zweet me te pletter (als ik stop, dampt mijn bril aan), maar ik kijk er steeds minder tegenop, niet dat ik uitkijk naar de Pyreneeën, maar het lijkt me niet meer ZO hels.
Mijn poep blijft pijn doen na een 50-tal km, maar ik denk dat dat komt omdat er veel gewicht op drukt, och, het valt best mee, de zalf helpt goed en ik verzorg me prima. Nog nooit zo genoten van douchekes als nu...
Het picknicken onderweg (rechtstaand, want zitten doe ik al genoeg) is keileuk, en lekker.
Het is fijn om uit te kijken naar een stukje brood, lekker water (ik drink liiiiiiiters water), een yoghurtje, een wortel of tomaat, een stuk geitenkaas, zelf Nescafe Frappé (jaja Joke!)... en 's avonds eet ik nog eens iets lichts, ik zoek dan lekker fruit uit, soms een pizzake, gisteren kon ik zelfs soep warmmaken in mijn schitterende "halte Jacquaire" in Charroux!

De mensen in Poitiers waar ik logeerde (ex-pelgrims die nu zelf pelgrims ontvangen) hadden me verteld dat er sinds kort in Charroux (op 65 km) een échte Jacobs-gîte was! Ik daarhenen, de madam van het toerismebureau was vertederend vriendelijk (oud dametje, met jicht, zei ze). Ze belde meteen een drietal mensen op en toen die niet naar behoren konden inspringen, liet ze prompt haar bureau alleen (open en al) en ging me voor, het plein over, naar een schitterend oud huis dat gedeeltelijk ingericht was als pelgrimsrefuge: bedden, een keuken (zelfs met oploskoffie!), een badkamer (met uiteindelijk warm water!). Ze laat me daar achter, met sleutel en al...
Ik heb een zalige namiddag en avond beleefd, helemaal in mijn eentje!!! op het prachtige terras achter het huis in de schaduw. Wa moet ne mens meer hebben!
In Compiègne was het bijna hetzelfde. Dat vertrouwen dat je krijgt! dat doet echt deugd. En dat alles voor een luttele 7€.

De hotellekes onderweg zijn van divers pluimage maar heel dikwijls leuk: in Chateau-Renault bv (tussen Chartres en Tours) was de hotelierster een jonge alleenstaande moeder (zoontje van 4 jaar) die ALLES alleen deed, hotel én bar 's avonds! Ze zei van zichzelf: "je suis forte!"
Ik was zo blij voor haar, zij zag er ook heel blij uit!
En voor vanavond heb ik er ook weer een goed gevoel bij.
Elders zijn het dan weer uitgebluste mensen die hotel houden, maar zolang de kamer warm is en de douche vooral, kan mijn dag niet meer kapot.

Ikzelf wordt ook meer en meer 'a strong, confident woman' (zie Friends). en dat is écht leuk.
Ik wist al wel dat ik veel zelf kon, maar om mezelf zo bezig te zien, doet deugd, en ik voel ook dat de conditie erop vooruitgaat, das ook wel fijn!

Klein probleempke is wel de foto's, er is 1 filmpke opgetrokken, ik zou dat kunnen laten ontwikkelen, maar dat vraagt tijd, en dus moet ik in een vrij grote stad komen.
Morgen heb ik niet veel tijd, want de rit van morgen wordt zwaar (waarschijnlijk een 80tal km met veel bergskes (en dus ook veel afdalingen, zalig de afdalingen!!!)) en dus wil ik vroeg vertrekken, ik vrees dus dat foto's op deze site iets voor later zal zijn...
Ook internet vinden lukt me niet altijd. In Poitiers was het zo hard aan het gieten (30 cm gevallen tijdens twee dikke buien) dat ik alleen maar ergens binnen wilde zijn. Ik heb toen aan een kraampje churros gekocht (in de gietende regen) en ik kreeg er extra veel omdat ik zo "courageuse" was.
Overal krijg ik dat te horen, ik voel me helemaal niet zo moedig, gewoon elke dag een beetje, en op tijd stoppen. Zelfs fietsen in de regen viel best mee, gewoon je regenjas aandoen en verder rijden, ik kijk dan iets minder rondom mij, maar evengoed gaat het vooruit...
Vanmorgen werd ik aangemoedigd door een 70tal vrouwen toen ik bergop reed (er was iets te doen voor hen denk ik), leuk!

Afijn, je hebt het zeker wel door: ik amuseer me heerlijk, leer echt te vertragen (in mijn verlangens), en geniet intens van al het moois dat ik onderweg tegenkom. Daar is niks spectaculairs bij, maar net dat maakt het zo fijn.

En last but not least: Ik heb vandaag om 12.45 u. de 1000 km gerond!!!!!
Ben dus prompt gestopt, fotooke genomen van mezelf (ik wordt daar zeer goed in) en heerlijk geluncht.
Het was zo ongeveer stipt 14 dagen nadat ik in Blauwput vertrok!
Volgens mijn berekeningen moet ik ongeveer 2400 km fietsen (2250km route en een 10% extra die ik fiets), dus dat zou ongeveer -als alles goed blijft fietsen- een 5-tal weken in beslag nemen.
Rustdagen bouw ik zo in dat ik dan maar 50 km fiets en dan heb ik nog het grootste stuk van de namiddag vrij, wat echt wel veel rusten betekent.

Schatten allemaal, nog eens extra bedankt voor alle supportersteun, ik ben daar REUZEBLIJ mee, en proficiat voor het moedige lezen...

  • 15 April 2007 - 20:34

    Karina:

    Nou Isabelle,
    Ik vind het prachtig dat jij je zo fantastisch voelt.Al die leuke,warme,deugddoende ontmoetingen-die had je allemaal gemist was je niet naar compostella geweest.Ook als je alleen bent vallen alle "barrières" weg.
    Wat die wensen voor je dochter Lieve betreft;ik had problemen met de verzending.Jammer want het is wel bijzonder op dezelfde dag te verjaren...
    Stai bene!

  • 15 April 2007 - 20:57

    An Sleebus:

    Isabelle, het is heerlijk om je brieven te lezen. Ik krijg een gevoel van mee-rijden en meegenieten en denk dat ik zo'n trip misschien ook wel zou zien zitten. Je optimisme straalt van je berichten af !
    Volhouden !!!
    An

  • 16 April 2007 - 07:24

    Lieve:

    Op deze manier wil ik niet alleen mijn mama nogeens een hart onder de riem steken maar ook IEDEREEN hartelijk bedanken die mij een verjaardagsmailtje heeft gestuurd. Er was een foutje in mijn emailadres geslopen wat een paar mensen weerhield om iets te sturen, maar ik stond desalniettemin voor een verrassing! Plots kreeg ik mails van straatgenoten, parochianen, wereldwinkeliers en mij-totaal-onbekenden, ... Mijn frank viel inderdaad pas toen ik je blog-entry las, mama. Hehe, DANKUWEL. Zalig verjaardagskado!
    Ik heb van mijn verjaardag genoten! Nog veel succes en proficiat met de 1000km!
    Lieve

  • 16 April 2007 - 08:44

    Mit:

    Beste Isabelle,
    Heel fijn om post te krijgen uit het verre Frankrijk!! Te weten dat jij het boek ginder op je tocht hebt uitgelezen geeft het al iets magisch. En het idee dat wij zo kunnen bijdragen om je bagage in gewicht wat te beperken geeft ons natuurlijk een supergoed gevoel.
    Isabelle, we volgen hier je tocht met heel veel interesse en bewondering. De eerste 1000 km kunnen al niet meer stuk, dat belooft voor de rest...
    Doe dat nog goed, en geniet ervan!

  • 16 April 2007 - 11:18

    Buurman 13:

    dag buurvrouwe,
    nog maar 'pas' vertrokken en reeds de '1000' gerond. En dit op basis van wortel, tomaat en geitenkaas. Een heus 'coureursverhaal'. Doe zo verder, verzorg je poep (koop desnoods een biefstukje voor in de koersbroek)en geniet nog met volle teugen van de 'reyckdom'aan ervaringen.
    Hartelijke groetjes.

  • 16 April 2007 - 13:11

    Petekint Arn:

    gijlie allemaal een pak of wat jaloes zekers op mijn prachtige meter die nu pas aan zichzelf ontdekt dat ze zo'n zelfstandige, courageuese vrouw is. En wij wisten dat natuurlijk allemaal al veel langer! supergoed bezig; voor jezelf en ook een klein beetje voor het zieleheil van ons allen, niet- bedevaarders (of zo sus ik mezelf toch..)
    proficiat, we denken aan je, ik ben alvast jaloers, en tot ..

  • 16 April 2007 - 14:52

    Pieter:

    Beste Isabelle la Belle, dat laatste is nu pas echt oepasselijk na je zonnekuur van de afgelopen dagen. En het is nog niet gedaan, want de eerst volgende dagen blijft het rond Angoulême zonnig bij temperaturen rond 22-23, tot zaterdag (bewolkt) maar dan ben je allang uit de streek verdwenen...
    Het moet me van het hart, ik ben stik jaloers op je prestatie en je belevenissen, maar ik gun ze je volhartig: je verzamelt nu herinneringen voor de eerstkomende jaren en jaren!!! Wat is het toch mooi in jeugdige overmoed zulke avonturen te kunnen aanvatten!
    Je route buigt nu af naar Bordeaux? Spijtig dat je Périgueux ("La rose en pierre") links laat liggen, om dan via Bergerac de Landes langs de rechterkant te doorkruisen (de harsgeuren van de Landes hangen in mijn bureel) over Marraude, Mont-de-Marsan, Orthez en dan recht naar St-Jean-Pied-de-Port: van in de verte zie je ze al aankomen, de lang verwachte goedaardige Pyreneeën, ze wachten je op en zullen blij verrast reageren op je komst, beloofd!
    Ik ben verheugd te lezen dat het je fysisch (en psychisch) goed afgaat, en dat je nu en dan een beetje (veel) "chance" hebt! Goed zo, doe zo voort. De thuisblijvers duimen voor je!
    Heb je een speciale intentie voor deze tocht, het is tenslotte toch een bedevaart, niet? Kunnen wij van op het achterplan hiertoe iets bijdragen?
    Tot morgen misschien,
    Pieter.

  • 16 April 2007 - 15:51

    Vloebergs Moeke:

    Proficiaat schoondochter,en wees vvorzichtig.Lieve heeft van ons een e-card gekregen en afgehaald.Nog veel genieten .Moe

  • 16 April 2007 - 19:57

    Gerda Vda(Vlierbeek):

    Proficiat met de eerste 1000 KM!
    Vanop mijn vakantieadres kan ik je toch nog (onverwachts) volgen via internet dankzij de laptop van mijn ventje.
    Na een dag fietsen (soms met felle tegenwind)of stevig doorstappen aan onze Belgische kust, kijk ik 's avonds vaak of er nog geen nieuw reisverslag van jou te lezen is. Ik geniet er echt van en benijd je wel een beetje om je moed.
    Doe zo voort en geniet er maar goed van!

  • 17 April 2007 - 08:23

    Lievee:

    Isabelle,ik heb eindelijk de kans om al je berichten eens door te lezen.Ik ben blij dat je het zo goed stelt en ben in gedachten mee op tocht. Proficiat voor de reeds afgelegde weg. doe zo voort.

  • 17 April 2007 - 11:39

    Christine:

    hallo,hallo
    de eerste 1000 km zitten erop,doe zo verder.
    Nog heel veel bekijken,genieten en trappen
    doei

  • 17 April 2007 - 12:50

    Horta:

    Isabelle,
    Mijn idee was hier wat te schrijven als het hier niet zo druk meer zou zijn. Maar ik denk dat er elke dag nog fans bijkomen.
    Ik volg je elke dag en geniet van je verslagen.
    Als het iets minder gaat, denk dan maar aan de titel van je boek dat je hier aan het lezen bent : "Dans en droom".
    Nu donderdag 19/04 vertrek ik om 10:45 uur in Zaventem richting Lissabon, Portugal. Zwaai maar naar elk vliegtuig dat je dan ziet overvliegen.
    Geniet van de dagen, want zoals altijd, eenmaal de eerste helft voorbij, gaat het enorm snel ...
    Groetjes,
    Horta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Mijn levensmotto: "blijven oefenen" komt nu goed van pas. Mijn meest gebezigde uitspraak is momenteel: "ik zal wel zien". Ik heb er vertrouwen in. Komt tijd komt raad, en met zulke achterban voel ik me gedragen. Voeg daar nog de pelgrimszegeningen aan toe die ik mocht ontvangen, dan heb je er een klein idee van hoe rijk ik me voel. Dit wordt geen dagboek, eerder een verzameling "impressies" over wat ik meemaak. Op die manier wil ik mijn geweldige thuisfront laten weten dat ik nog leef. Voor de "grote verhalen" zal je moeten wachten tot ik terug ben... En terugkomen doe ik; wees daar maar zeker van (als het aan mij ligt uiteraard)! Ik beloof hierbij plechtig dat ik HEEL voorzichtig zal zijn, geen gevaarlijke dingen zal doen(waarschijnlijk wel zotte dingen)en vooral mijn ogen en oren goed zal open houden onderweg, om te genieten van de schoonheid en de mensen die ik tegenkom, maar ook en vooral om veilig te rijden. Ik heb een zilveren helm en een geel fluojasje, die zullen mij ook zichtbaar maken... Laat me nu maar los!!! En nu wachten tot 1 april...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 59480

Voorgaande reizen:

01 April 2007 - 01 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: